יום שלישי, 1 ביוני 2021

זכויות עובדים מבצע שומר החומות מאי 2021

 

מעסיקים יקרים,

נוכח המצב הביטחוני הרגיש ועקב רצף האירועים בימים האחרונים, עובדים רבים נאלצים להיעדר מהעבודה ועולות שאלות רבות בדבר הזכויות הניתנות במצב זה.  לנוחיותכם שאלות ותשובות אשר עשויות לשפוך קצת אור על המצב המשפטי ולעשות סדר:

פיקוד העורף הורה על סגירת מערכת החינוך בישובים רבים, האם במצב זה העובד רשאי להיעדר מהעבודה נוכח העובדה כי עליו להשגיח על ילד?

חוק הגנה על עובדים בשעת חרום, תשס"ו – 2006,  קובע כי כאשר עובד נאלץ להיעדר בעקבות סגירת מערכת החינוך של ילדו בהנחית פיקוד העורף, חל איסור לפטר אותו. החוק תקף כאשר מדובר בילד עד גיל 14 או כאשר מדובר בילד בעל צרכים מיוחדים עד גיל 21. ההגנה מפני פיטורים תינתן להורה אחד:

  •  כאשר מדובר בהורה יחיד, הוא יהיה זכאי להיעדר מהעבודה ולהיות מוגן מפני פיטורים.
  • כאשר לילד שני הורים, והילד נמצא בהחזקתו הבלעדית של אחד ההורים, זכאי הורה זה להיעדר מעבודתו ולהיות מוגן מפני פיטורים.
  • כאשר שני ההורים מגדלים את הילד, יהיה זכאי רק אחד ההורים להגנה מפני פיטורים, וזאת בתנאי שההורה השני הינו עובד שכיר או עצמאי ולא נעדר מהעבודה לצורך השגחה על הילד או במקרה שההורה השני אינו מסוגל להשגיח על הילד.

האם עובד שנאלץ להיעדר בעקבות סגירת מערכת החינוך יהיה זכאי לשכר ממעסיקו על אף שמקום עבודתו פועל במתכונת רגילה?

בחוק היבש לא קיימת התייחסות למצב זה, אולם במצבים בטחונים דומים בעבר, נקבעו הסכמים שאפשרו החזר חלקי של השכר לעובד במצב זה. אנו נמשיך לעקוב ונדווח ככל שיהיו עדכונים בנושא.

בנוסף, במצב שהמעסיק והעובד מסכמים על עבודה מהבית, העובד יהיה זכאי לתשלום שכר עבור עבודתו.

כאשר מקום העבודה נסגר נוכח המצב הביטחוני, העובד יהיה זכאי לשכר?

  • כאשר פיקוד העורף הורה על סגירת מקום העבודה, כאמור בחוק אין התייחסות למצב זה ועל כן במצב כזה המעסיק אינו מחויב לשלם לעובד שכר בגין היעדרות זו.
  • כאשר ההחלטה על סגירת מקום העבודה אינה הנחיה של פיקוד העורף, מעסיק יהיה רשאי לשלם שכר ו/או להחליט על "חופשה כפויה" ולנכות את ימי ההיעדרות של העובד ממכסת ימי החופשה השנתית שצבר. יודגש כי מעסיק יכול להוציא עובד לחופשה כפויה רק בהתאם למכסת הימים הצבורה שעומדת לזכות העובד. בכל מקרה אחר המעסיק יהיה חייב בתשלום שכר לעובד על אף היעדרותו.

האם מעסיק יכול לפטר עובד שנעדר מעבודתו נוכח המצב הביטחוני?

  • כאשר פיקוד העורף אוסר על הגעה למקום העבודה, על פי חוק הגנה על עובדים בשעת חירום, וכאשר הוכרז מצב חרום בעורף, מעסיק אינו רשאי לפטר עובד שנעדר מהעבודה במצב זה.
  • כאשר פיקוד העורף לא אוסר על הגעה למקום העבודה, ומדובר בהחלטת העובד בעקבות חשש אישי, המעסיק יהיה רשאי לפטרו וכן לנכות את ימי ההיעדרות משכרו של העובד או ממכסת ימי החופשה שעומדת לזכות העובד.

האם מעסיק רשאי לפטר עובד שנקרא למילואים נוכח המצב הבטחוני?

חוק חיילים משוחררים קובע כי אסור לפטר עובד בשל שירותו במילואים, בשל קריאתו לשירות מילואים או בשל שירותו הצפוי בשירות מילואים.

כמו כן, כאשר שירות המילואים עולה על יומיים רצופים, העובד יזכה להגנה רחבה יותר והאיסור לפטרו יחול למשך 30 הימים לאחר תום שירות המילואים, אלא בהיתר מוועדת התעסוקה במשרד הביטחון.

האם מעסיק צריך לשלם לעובד אשר גויס למילואים?

חייל אשר גויס למילואים זכאי לקבל תגמול עבור שירותו  התשלום מתקבל בגובהה שכרו הרגיל כצינור על ידי המעסיק ולאחר מכן באמצעות המוסד לביטוח לאומי.

גובה התגמול תלוי בעיסוקו של החייל ערב יציאתו לשירות המילואים ומשך שירותו, והוא כפוף לכללי חישוב הקבועים בחוק הביטוח הלאומי.

האם עצמאי יהיה זכאי לפיצוי על אובדן הכנסותיו מכיוון שלא עבד?

אם נבחן מקרים דומים שהיו בעבר, נראה כי רשות המיסים העניקה לעצמאים שנפגעו נזק עקיף עקב המצב לתבוע פיצויים. 

האם עובד יכול להעדר מהעבודה במפעל חיוני?

לפי חוק שרות עבודה בחרום ניתן לחייב עובדים להתייצב לעבודה בחרום, כל שכן והעובד יעדר מהעבודה, היעדרות זאת יכולה להיות עילה לפיטורים ואף פלילית

אם מקום העבודה פתוח ועובד לא מתייצב לעבודה מכיוון שהוא פוחד?

אסור לפטר עובד אשר הוראות כוחות הביטחון אוסרות עליו לעבוד, על כן לפי שעה הוא לא יהיה זכאי לשכר,

במצב שהושגה הסכמה ספציפית עם המעסיק ו/או הוסדרו תקנות שיחייבו את המעסיק לשלם לעובד שכר, אז העובד יהיה שכאי לתשלום שכר .

אם המעסיק החליט באופן ייזום להורות לעובדים לא להגיע לעבודה על אף שלא הוטלו באזור שלו מגבלות, המעסיק יהיה חייב לשלם לעובד שכר.

אנו נמשיך לעקוב אחר ההנחיות ונעדכן בהתאם.

אנו מחזקים את ידם של המעסיקים, העובדים וכוחות הביטחון, מייחלים לימים שקטים ורגועים יותר.

עו"ד צליל לביא, עו"ד עמית חוגה, עו"ד שני ברקוביץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה